Museumsbesøg

Tre kunstmuseer – tre udstillinger – tre omvisninger. De tre fynske kunstmuseer Faaborg Museum, Johannes Larsen Museet og CLAY Keramikmuseum byder i foråret på store kunstoplevelser.

Som deltager i forløbet 'Kunstøen Fyn rundt' kommer du tæt på udstillingerne og kunstnerne, når museumsinspektørerne giver en eksklusiv omvisning.

Prisen er inklusiv entré til udstillingerne.

Maks. 20 deltagere.

Foto: Eva Stæhr-Nielsen ved drejeskiven på Saxbo, 1954. Fotograf: Willem van de Poll.

Program:

  • Tirsdag. 17/2/26 kl. 10.00 - 11.30
    Plantefeber – verden i vindueskarmen
    Eva Frellesvig, museumsinspektør, Faaborg Museum
    Faaborg Museum, Grønnegade 75, 5600, Faaborg
    Stueplanter er så selvfølgelig en del af vores hjem og indretning i Danmark, at vi sjældent tænker over, at mange af planterne stammer fra tropiske og subtropiske områder. Men planterne i vindueskarmen rummer en spændende fortælling om rumindretning, interiør, og globale forbindelser. Udstillingen har fokus på stueplantens indtog i de danske hjem i løbet af 1800-tallet og udfolder de mange historier, som planterne gemmer på.
  • Tirsdag. 17/3/26 kl. 10.30 - 12.00
    En dag på stranden. Dansk kunst i vandkanten 1830-1910.
    Anna Stensgaard Nielsen, museumsinspektør, Johannes Larsen Museet
    Johannes Larsen Museet, Møllebakken 14, 5300, Kerteminde
    Danmark er et kystland. Strande og hav har formet vores samfund, kultur og selvforståelse. I dag, hvor klima, frihed og naturens værdi fylder i den offentlige bevidsthed, står stranden som et tydeligt billede på, hvem vi er. I 1800-tallet begyndte kunstnerne at vende blikket mod kysten. De skildrede fiskernes hårde liv, dramatiske skibsforlis og det barske arbejde ved vandkanten. Med samfundets udvikling og borgerskabets udflytning til landet opstod kunstnerkolonier – blandt andet i Skagen. Motiverne ændrede karakter: Stranden blev nu også et sted for rekreation, ferier og gåture – en rolle, vi let kan genkende i dag. Ind i det 20. århundrede skiftede billedet igen. Nye kunstneriske retninger dukkede op, som Fynbomalerne og vitalismen, der hyldede det sunde liv i naturen. På Johannes Larsen Museet vises en række værker med motiver fra de naturskønne kystområder omkring Kerteminde – blandt andet Lundsgård Klint, Lillestranden, Nordstranden og Fyns Hoved. Områder, som Fynbomalerne og deres forgængere ofte gengav i deres værker.
  • Tirsdag. 19/5/26 kl. 11.00 - 12.30
    SAXBO – stentøj til folket
    Susanne Bruhn, kurator, Clay Keramikmuseum Danmark
    Clay Keramikmuseum Danmark, Grimmerhus Kongebrovej 42, 5500, Middelfart
    Mange kender Saxbos ikoniske spaltekande, designet i 1932 af keramikeren Eva Stæhr-Nielsen, der blev produceret frem til 1968, hvor værkstedet lukkede. Men hendes betydning for Saxbos succes rækker langt videre, hvilket udfoldes i denne særomvisning. Vi kommer helt tæt på det unikke samarbejde mellem to stærke kvinder, der sammen fik stor indflydelse på udviklingen af dansk keramik i 1900-tallet. Eva Stæhr-Nielsen var den kreative formgiver, der skabte de fleste af Saxbos modeller, mens direktør Nathalie Krebs stod for udvikling af glasurer og havde ansvar for den kulfyrede ovn, hvor den vanskelige brænding af stentøjet fandt sted. Da værkstedet blev etableret i 1929, var forretningsidéen enkel men nyskabende. Nathalie Krebs ønskede at revolutionere stentøjet, der af de store fabrikker, Bing & Grøndahl og Den kongelige Porcelainsfabrik, blev lanceret som keramisk kunst og et luksusprodukt forbeholdt de få. Ved serieproduktion af et mindre antal modeller tog Saxbo konkurrencen op med de etablerede fabrikker med visionen om at skabe kvalitetsstentøj til folket. Men Saxbos stentøj opnåede også succes og nærmest kultstatus i samtiden blandt samlere som den svenske konge Gustaf VI Adolf og indkøbt til berømte samlinger som Metropolitan Museum of Art i New York og Nationalmuseum i Stockholm, et paradoks, som uddybes i omvisningen. Anledningen til udstillingen SAXBO – stentøj til folket er en ny donation på 104 betydningsfulde værker, som museet i år med støtte fra Ny Carlsbergfondet har erhvervet fra en dansk privatsamling. Ambitionen med udstillingen er, med afsæt i denne fornemme donation, således at udfolde og nuancere fortællingen om kvinders position og betydning i kunstindustrien.
Føj holdet til favoritter

Praktisk Information